Champagne Nicolas Feuillatte
Nicolas Feuillatte var en av många som direkt efter andra världskriget sökte lyckan i USA. Med två tomma händer lyckades Nicolas bygga upp ett imperium baserat på kaffe och kakao. Tjugo år senare gick hans far hastigt bort och Nicolas blev plötsligt
ägare till en vingård i Bouleuse i västra Champagne. Bubbel-van som han var från New Yorks jet-set började han producera champagne som verkligen gillades av hans vänner så som Jackie Onassis, Shirley McLaine och Lauren Bacall. Rätt gäng att visa sitt bubbel med och idag tillhör man de stora märkena.
Champagne Nicolas Feuillatte är en gruppering på 82 kooperativ som totalt representerar hela 5000 odlare! De kan med andra ord producera enorma volymer och till ett väldigt bra pris.
Nicolas Feuillatte (1926–2014) var en av de många européer som lämnade Frankrike efter andra världskriget för att söka lyckan i USA. 1947 bosatte Nicolas sig i New York och blev där en framgångsrik importör utav kakao och kaffe. Han blev även en välkänd person i internationella jetset-kretsar där han skaffade sig många inflytelserika vänner, något som skulle visa sig lyckosamt i vad som skulle komma att bli Nicolas nästa karriär. I början av 1970-talet gick hans far bort och arvet innebar att Nicolas kom över mark i Champagne och köpte en vingård tillsammans med sin bror i Bouleuse i västra Champagne. 1976 lanserade de sin första Champagne under eget varumärke. Champagnen lanserades till en exklusivt utvald skara av Nicolas vänner i New York, däribland Kennedyfamiljen, Shirley McLaine, Lauren Bacall och Sophia Loren, som hjälpte till att göra den nya champagnen till en succé. 1986, endast 10 år efter lanseringen, var Nicolas Feuillatte champagne en av de tio mest importerade champagnerna i USA.
Det sägs att det i synnerhet är två kvinnor som bidragit till Nicolas Feuillatte succé - Jackie Kennedy och Diana Prinsessan av Wales. Nicolas mötte Jackie Kennedy när hon bjöd in honom till en middag i Vita Huset, dit han donerat 2 antika vaser som ett tecken på sin tacksamhet till de förenta staterna. De blev vänner och när Nicolas lanserade sin champagne såg Jackie till att den serverades på alla tillställningar i Vita Huset. 1993 hade Nicolas Feuillatte skickat in en flaska roséchampagne till en blindprovning på Hotell Savoy i London där man skulle välja ut drycker till en tillställning för Diana, Prinsessan av Wales, välgörenhetsstiftelse. Nicolas Feuillattes champagne sopade banan med konkurrenterna och Nicolas blev personligen vän med prinsessan som därefter valde att servera hans champagner på sina officiella tillställningar.
1986 förvärvade det framåtriktade kooperativet Centre Vinicole de la Champagne varumärket Nicolas Feuillatte, där Nicolas själv blev en engagerad frontfigur fram till sin död 2014. Den internationella tillväxten fortsatte efter 1986 och idag är Nicolas Feuillatte Frankrikes mest sålda champagnemärke och volymmässigt världens tredje största producent, med endast Moët & Chandon och Veuve Clicquot framför sig.
Nicolas Feuillatte (1926–2014) var en av de många européer som lämnade Frankrike efter andra världskriget för att söka lyckan i USA. 1947 bosatte Nicolas sig i New York och blev där en framgångsrik importör utav kakao och kaffe. Han blev även en välkänd person i internationella jetset-kretsar där han skaffade sig många inflytelserika vänner, något som skulle visa sig lyckosamt i vad som skulle komma att bli Nicolas nästa karriär. I början av 1970-talet gick hans far bort och arvet innebar att Nicolas kom över mark i Champagne och köpte en vingård tillsammans med sin bror i Bouleuse i västra Champagne. 1976 lanserade de sin första Champagne under eget varumärke. Champagnen lanserades till en exklusivt utvald skara av Nicolas vänner i New York, däribland Kennedyfamiljen, Shirley McLaine, Lauren Bacall och Sophia Loren, som hjälpte till att göra den nya champagnen till en succé. 1986, endast 10 år efter lanseringen, var Nicolas Feuillatte champagne en av de tio mest importerade champagnerna i USA.
Det sägs att det i synnerhet är två kvinnor som bidragit till Nicolas Feuillatte succé - Jackie Kennedy och Diana Prinsessan av Wales. Nicolas mötte Jackie Kennedy när hon bjöd in honom till en middag i Vita Huset, dit han donerat 2 antika vaser som ett tecken på sin tacksamhet till de förenta staterna. De blev vänner och när Nicolas lanserade sin champagne såg Jackie till att den serverades på alla tillställningar i Vita Huset. 1993 hade Nicolas Feuillatte skickat in en flaska roséchampagne till en blindprovning på Hotell Savoy i London där man skulle välja ut drycker till en tillställning för Diana, Prinsessan av Wales, välgörenhetsstiftelse. Nicolas Feuillattes champagne sopade banan med konkurrenterna och Nicolas blev personligen vän med prinsessan som därefter valde att servera hans champagner på sina officiella tillställningar.
1986 förvärvade det framåtriktade kooperativet Centre Vinicole de la Champagne varumärket Nicolas Feuillatte, där Nicolas själv blev en engagerad frontfigur fram till sin död 2014. Den internationella tillväxten fortsatte efter 1986 och idag är Nicolas Feuillatte Frankrikes mest sålda champagnemärke och volymmässigt världens tredje största producent, med endast Moët & Chandon och Veuve Clicquot framför sig.