Välkommen till BestChampagne.se

Champagne Moët & Chandon

Historien börjar 1683 då Claude Moët föds i staden Reims. Eftersom Claude var den yngste sonen hade han inget hopp om att ta över familjeföretaget utan sökte sina egna vägar. Han började i stället ansvara för skötseln av en lokal adelsmans ägor. Där lärde han sig allt om vinodling samtidigt som han sparade ihop till eget kapital. 1709 nämns han för första gången som ägare till en av de bästa vinodlingarna utanför staden Epernay.
1762 fortsatte sedan hans son Claude- Louis-Nicolas vinhusets arbete och sålde även buteljer till franska hovet. Men den som verkligen satte grunden till Moëts storhet var hans son Jean-Remy Moët, som skötte huset 1789–1832. Han utsågs även till borgmästare i Epernay av Napoleon I.
Jean-Remy Moët såg till att skydda huset Moët för framtiden genom att skriva om bestämmelserna i bolaget. Nu skulle inte bara en person skydda dess framtid, utan man tog in en delägare i företaget. Jean-Remys son och svärsonen greve Pierre-Gabriel Chandon blev partners, och Moët & Chandon föddes 1832.

Champagne Moët & Chandon
Det är imponerande hur Moët & Chandon lyckas hålla en så hög kvalitet trots sin storlek. Moët & Chandon äger över 1 500 hektar egen mark, vilket är unikt i Champagne. Priset idag ligger på ca 1 miljon euro per hektar, om marken över huvud taget är till salu. Utöver Moëts egen produktion köper vi även in druvor från ytterligare 3 500 hektar. Här har vi ett nära samarbete med bönderna, och jag godkänner och provar varje batch som köps in för att säkerställa kvaliteten, säger chefsvinmakaren Benoît Gouez.
För att få ihop logistiken med att skapa så många flaskor champagne blendar vi fyra gånger per år, till skillnad från andra vinhus som blendar allt på en gång. Vid varje blendningssession tar vi också hänsyn till hur länge vinet har legat på tank. Vi kompenserar upp blenden med olika mängd reservviner för att skapa husets specifika stil.
Man börjar med att skapa ett stilla vin från varje odlingsplats var för sig, och man kan ju bara tänka sig vilket enormt arbete detta innebär för Benoît Gouez och hans team. De måste kontinuerligt prova av tusentals olika viner för att senare bestämma vilka som passar i den slutliga blandningen som blir en Moët & Chandon.
På Moët & Chandon använder man sig av alla de tre stora druvorna från området chardonnay, pinot noir och pinot meunier.

Hur kommer det sig då att just Moët & Chandon är en sådan framgångssaga? Förmodligen beror det på en blandning mellan en jämn och hög kvalitet på champagnen, attraktiva förpackningar och en otroligt skicklig marknadsföring som gör att gemene man håller Moët & Chandon synonymt med champagne.

Dom Perignon har i många år varit Moët & Chandons prestigechampagne, men numera räknas Dom Perignon som sitt eget hus.