Välkommen till BestChampagne.se

Champagne Canard-Duchêne

Champagne-huset Canard-Duchêne´s historia tar sin start precis som i så många andra fall med kärlek.
Victor Canard en känd ekfats-makare träffade 1860 vinmakerskan Léonie Duchêne, kärlek vid första ögonkastet ledde till giftermål.
Båda delade en stor passion för bra vin vilket naturligt ledde till att man började producera sin egen unika Champagne. Med Victors kompetens inom jordbruk, druvor och åldrande av vin i tunnor samt med Léonies expertis inom vinmakning och vinodling så producerade de sin champagne redan 8 år efter giftermålet.
Bara ett par med en sådan kärlek till vinet och varandra som Victor och Léonie, kunde producera en sådan väl mottagen debut-champagne.
Det som var unikt för tiden var att Léonie kunde arbeta i vinindustrin då kvinnornas roll till stor del förpassats till hushållssysslor.
Victor och Léonie satte ihop sina efternamn för att skapa ”Canard-Duchêne”.
Huset byggdes i Montagne de Reims National Park 1868.
Man rönte stora framgångar och är idag ett stort hus att räkna med, även om man hittills inte har varit så framträdande på den svenska marknaden så öppnas det i Frankrike en flaska Canard-Duchêne vart 15:e sekund.

Champagne Canard-Duchêne
Under de tumultartade efterdyningarna av franska revolutionen lyckades Canard-Duchêne fortfarande att nå ut till medborgarna i Frankrike, som vid den här tiden avskydde alla symboler för aristokratin. Det var förmodligen för att Canard-Duchêne aldrig haft stora vinst-marginaler till skillnad från andra hus som Laurent-Perrier och Moët & Chandon.
Men det var också på grund av den lyckliga omständigheten att Napoleon älskade att dricka champagne.

I själva verket var det i samband med den franska revolutionen som konsten att sabrera (sabrage) ”öppna en champagneflaska med ett svärd/sabel” uppfanns och utvecklades.
Canard-Duchêne har alltid varit nära knutna till denna ädla och roliga konstform och man håller fortfarande turneringar med sommelierer som tävlar i konsten att sabrera.

Victor och Léonies son Edmond skapade internationell berömmelse till champagne-huset 1890 då han ordnade så att man blev en av leverantörerna till Tsar Nikolaj II av Ryssland. Efter att Edmond skrivit kontrakt om att vara officiell leverantör av champagne till kung Romanov antog Canard-Duchêne det ryska kejserliga vapnet som en del av sin logotyp, den tvehövdade örnen.
Symbolen med den tvehövdade örnen är en av de äldsta symbolerna för kejsarens makt över både staten och kyrkan med anor ända tillbaka till den bysantinska perioden.

År 1978 var Canard-Duchêne involverade i samarbeten med Veuve Clicquot, detta var före de anslöt sig till LVMH -gruppen.
Man är numera sedan 2003 en del av Thiénot Gruppen som också har huset Champagne Thiénot.